Language:
Project Ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein - Den Haag
« Terug naar het projectenoverzicht

Project

Ondergrondse fietsenstalling Koningin Julianaplein - Den Haag

Start
09-01-2017
Gereed
09-06-2017
Adres
Koningin Julianaplein, Den Haag
Hoofdaannemer
Mobilis TBI
Constructeur
ABT Delft
Ingenieursbureau
ABT Delft
Omtrek CSM-wand
358 meter
Diepte CSM-wand
19 meter
Grondprofiel
Projectinformatie

Het vlakke landschap en een gematigde zeeklimaat, hebben er voor gezorgd dat Nederland een echt fietsland is geworden. Door het dichtslibben van de snelwegen wordt door de overheid en het bedrijfsleven steeds meer gestimuleerd om de fiets te pakken. Dit gaat vaak gepaard met een rit per trein. Een gevolg van deze ontwikkelingen is dat de pleinen rondom de verscheidene centraal stations die Nederland rijk is, uitpuilen met overvolle fietsenrekken. Niet ideaal om een snel een vrij plekje te vinden en nog net de trein te halen. Ook niet ideaal om aan het eind van een zware dag weer je eigen fiets terug te vinden en je weg naar huis te kunnen vervolgen. Zeker niet ideaal voor het algehele beeld wat een plein bij een centraal station moet uitstralen. Reden genoeg voor verscheidene grote gemeentes om projecten te ontwikkelen ter realisatie van ondergrondse fietsenstallingen en herinrichting van de pleinen.  

 

In o.a. Utrecht, Rotterdam en Delft zijn al dergelijke projecten gerealiseerd, waarbij Utrecht tot nu toe over de grootste fietsenstalling beschikt met een capaciteit van 33.000 fietsen. Amsterdam gaat volgen en wil in 2030 in totaal zo’n 21.500 fietsen ondergronds kunnen stallen. Momenteel is de realisatie van de ondergrondse fietsenstalling in Maastricht in volle gang. Dit project wordt uitgevoerd door Timmermans, onderdeel van de TBI groep. In dit project zijn Cutter Soilmix wanden toegepast om een gesloten bouwkuip te realiseren. Omdat het Cutter Soil mixing systeem volledig trillingsvrij en geluidsarm kan worden uitgevoerd, past dit perfect in de bebouwde omgeving van het centraal station. Daarbij komt dat een CSM-wand een hoge stijfheid heeft  waardoor doorbuiging en daarmee zettingen verder beperkt worden.

Nu is dan ook het Koningin Julianaplein voor het centraal station in Den Haag aan de beurt. Er dient een ondergrondse fietsenstalling gerealiseerd te worden die plaats biedt aan 8500 fietsen. Boven de fietsenstallingen komen twee nieuwe torens die als waardige stadsentree gaan fungeren en het station daarmee een beter aanzicht geven. In de torens komen woningen te zitten maar ook een groot congrescentrum, winkels en horeca.

 

In het oorspronkelijke ontwerp van de bouwkuip was een damwand gedimensioneerd echter in de tenderfase kwam Mobilis TBI al snel tot de conclusie dat een oplossing met damwanden veel praktische uitdagingen zou opleveren. Aangezien het een D&C project is, heeft Mobilis in samenwerking met ABT Delft een werkbare bouwkuip ontworpen met de toepassing van rondom Cutter Soilmix wanden. Om een zo economisch mogelijk ontwerp te krijgen is de CSM-wand gedeeltelijk meegenomen als permanente constructie en zal deze fungeren als den dragende wand. BodemBouw is nauw betrokken geweest bij de engineering van de CSM-wanden en met name het gedeelte met permanente functie dat verticaal belast zal worden. Zo heeft BodemBouw een monitoringsplan opgesteld waarbij door toepassing van verticale liners kernen worden verkregen over de volledige lengte van de CSM-wand. Op deze manier kan de kwaliteit van het grout over de volledige lengte van de CSM-wand getest worden en kan de benodigde constructieve functie gegarandeerd worden.

 

De voortgang van dit project en met name ook het toepassen van de verticale liners zal uitgebreid aan bod komen op deze website.

De voortgang van het project

Foto's van 02-01-2017

Foto's van 10-01-2017

Foto's van 12-01-2017

Foto's van 02-02-2017

Foto's van 03-02-2017

Foto's van 03-03-2017

Foto's van 04-03-2017

Foto's van 27-03-2017

Foto's van 14-04-2017

Foto's van 02-06-2017

Foto's van 06-06-2017

Foto's van 13-06-2017

Foto's van 14-06-2017

Foto's van 23-11-2017

Foto's van 05-12-2017

Bouwen begint in de BodemMaak een afspraak

Dit is wat wij doen

Ontzorgen door uitvoeringsrisico en overlast te beperken tot een minimum met het revolutionaire, duurzame CSM-systeem. Behalen van winst in tijd en kosten door het uitvoeren van een complete bouwkuip volgens een optimale methode.

Nieuws

24-07-2019: BodemBouw verlengt VCA** certificaat
Lees meer »

19-09-2018: BodemBouw neemt deel aan Infratech 2019
Lees meer »

24-07-2017: BodemBouw behaalt het VCA** certificaat
Lees meer »

21-09-2016: 2e Machine voor BodemBouw
Lees meer »

Contact

Neem contact op om een afspraak te maken.
Wij komen graag persoonlijk en vrijblijvend langs voor informatie, advies en projecten.

BodemBouw B.V.
Veghelsedijk 2E
5406 TE Uden
T: +31 (0)85 - 877 2002
E: contact@bodembouw.nl
www.bodembouw.com